Het ontstaan van Rustbuster

Het “Busje”

Door: Jan-Willem Briër

In de jaren ’50 en ’60 bepaalden Volkswagens het straatbeeld in hoge mate. De wereld was toen eenvoudiger: VW had maar twee modellen. Dat waren de “Kever” en “Het Busje”. Mijn eerste echte kennismaking met een “busje” was op een rit naar het zomerkamp van onze jeugdclub. Hoogst illegaal met pakweg 10 kinderen in de laadruimte van een bestelbus. Zittend op kistjes want er zaten uiteraard geen banken in.

In 1976 kocht ik mijn eerste eigen busje, en daarop volgden nog een aantal anderen. Telkens als ze te slecht werden deed ik ze weer van de hand. Tot in 1996, toen kocht ik de groene 92-XD-07. Inmiddels waren VW busjes tot verzamelobjecten gepromoveerd. Deze bus was destijds al bijna 20 jaar oud en hier en daar een beetje roestig. Dat werd dus op z’n Engels gezegd een “Rust-bus”. En zo werd het bestrijden van deze roest het zogenaamde “rust-busting” en was ik dus de “Rustbuster”.

 

Van mijn hobby mijn werk gemaakt

Tijdens mijn zoektocht naar gereedschap en materiaal voor het werken aan deze bus kwam ik tot de ontdekking dat sommige producten aardig lastig te vinden waren. Toen ben ik het zelf gaan inkopen bij de groothandel en gaan aanbieden aan mijn mede knutselaars. Rustbuster leek me een pakkende naam voor deze activiteit en zo maakte ik in 2001 van mijn hobby mijn werk. Ik startte in een oude varkensloods maar wel direct met een eigen website. Later zijn we verhuisd naar onze huidige locatie aan de Wiltonstraat 21 in Veenendaal, kwam mijn zoon Marco aan boord van mijn bedrijf, breidden we ons online assortiment uit en gaan we via Facebook op leuke, informele wijze in gesprek met onze (potentiële) klanten

… en de Rust-bus?

Het onderhoud van de groene bus stond daarna op een iets lager pitje. De motor bouwde ik wel uit voor een grote revisie maar bleef door tijdgebrek lang náást, in plaats van ín de bus staan. Uiteindelijk heb ik de draad weer opgepakt en heb ik in 2016 de gereviseerde motor weer ingebouwd. Met het nodige werk aan de remmen, nieuwe banden en nieuw plaatwerk kreeg de 92-XD-07 in maart 2016 weer zijn felbegeerde APK. Inmiddels is de auto nagenoeg 40 jaar en kan hij voor de 2e keer tot “fiscale oldtimer” worden benoemd. Iets om trots op te zijn en om te koesteren. Want zonder dit “Busje” was er nu geen Rustbuster.

Ga naar de Rustbuster webshop -->

 

Wat heb ik  er zoal aan "het busje" gedaan?

In de loop der tijd heb ik diverse klussen aan deze bus uitgevoerd. Hieronder zal ik er een paar uitlichten. Wellicht dat je hiermee inspiratie opdoet voor "eigen werk".

Mijn eerste laswerk (circa 1998).

Mijn eerste laswerk deed ik in 1998. Ik heb er toen direct een internet-pagina van gemaakt. Deze pagina bestaat nog steeds en veroudert eigenlijk niet. De apparatuur is wel verbeterd maar de principes veranderen niet. Kijk hier naar deze oude pagina.

De wielen (poedercoaten).

Roestige velgen maken altijd een slechte indruk. Zelf opknappen kan wel maar is veel werk en het resultaat zal niet optimaal zijn. Als je de originele velgen wilt behouden kun je ze het best laten stralen en poedercoaten. Dat kan zowel met stalen als met lichtmetalen velgen. Kost weliswaar een paar centjes maar het resultaat is beter dan nieuw. Ik heb dat in 1999 laten doen en nu bijna 20 jaar later staan ze er nog steeds prachtig bij. Een aanrader dus! In 2016 zijn alle vier de banden vervangen. Niet omdat ze versleten waren maar met een leeftijd van zeker 20 jaar is het voor de veiligheid beter ze te vervangen. Dat is overigens geen APK-eis.

Ontstekingsproblemen.

Nadat de bus begin 2016 weer op de weg kwam deed zich een oud probleem voor. Af en toe hield de motor in om vervolgens weer te gaan. In eerste instantie gebeurde dat slechts af en toe. Dat maakt het storing zoeken erg lastig. Was het een probleem met de benzinetoevoer of lag het aan de ontsteking? Gelukkig werd het steeds erger totdat er zelfs niet meer mee te rijden viel en ik de bus met grote moeite nog net thuis kreeg. Op de trailer dus maar weer naar de garage die hem weer rijvaardig had gemaakt. Daar bleek het probleem in de ontsteking te zitten. Ingebrande contactpuntjes waren de oorzaak. Om dat eens en voor al op te lossen hebben we er een elektronische ontsteking in gezet. Dat is een eenvoudig klusje met een kant en klaar printje dat de plaats in neemt van de contactpuntjes. In principe moet dat nu 100% onderhoudsvrij zijn. We wachten het af.


Busje in de winterstalling.

Maak je gebruik van de oldtimerregeling en is de auto nog geen 40 jaar oud dan mag je in december, januari en februari niet rijden. Aangezien deze bus in februari 2017 veertig jaar oud is heb ik hem uit de oldtimerregeling gehaald en hoef vanaf die maand dus helemaal geen wegenbelasting te betalen (let op: wel verzekering en APK).

Druppellader.

In de stalling hangt de bus uiteraard aan de druppellader. Doe je dat niet dan is vaak na een tijdje de accu leeg en kan dan "kapotvriezen". Dat is me meer dan eens gebeurd dus dat wil ik niet meer. Betrouwbare druppelladers (bijvoorbeeld CTEK) zijn er al vanaf circa 50 euro.

Ga naar de Rustbuster webshop -->

 

 

Binnenkort meer over .....

Een deukje wegwerken.

Een luchtgekoelde motor kan niet gaan koken, of toch .... ?

Verchroomde bumpers (luxe uitvoering)
 

Andere bussen die ik in bezit had....

© Rustbuster 2017   ---  Ga naar de Rustbuster webshop -->