Poeder-coating

Algemeen

Poeder-coating (officieel 'powder-coating') is de laatste 20 jaar sterk in opkomst. Het lijkt op de al langer toegepaste techniek van het moffelen. Zo worden sinds jaar en dag alle fietsen gemoffeld. Bij het moffelen wordt de lak 'gebakken' waardoor ze beter hecht en harder wordt.

Bij het poeder-coaten wordt de lak in poedervorm en via electrostatische weg op het werkstuk aangebracht. Electrostatisch houdt in dat het werkstuk electrisch wordt opgeladen zodat het de poeder aantrekt. Vervolgens gaat de hele zaak de oven in. Het resultaat is een bijzonder harde en diepglanzende laklaag.

Niet alles leent zich voor poeder-coating. De roestorateur zal het met name toepassen voor velgen (erg mooi) en voor bijvoorbeeld de motorbeplating van luchtgekoelde motoren. Het poedercoaten van een hele onderzijde van een auto lijkt minder gelukkig. Omdat de coating hard is kan die gaan barsten en dan ligt het roestspook weer volop op de loer.

Poeder-coating is niet iets dat je zelf kunt doen. Typisch dus een werkje om uit te besteden. In elke stad of regio vindt je dan ook vaak meerdere poeder-coating bedrijven. Let wel op. Niet elk bedrijf zal even zorgvuldig met je old-timer onderdelen omgaan. Er zijn er ook die zich helemaal op klassieke auto's hebben gespecialiseerd. Daar kun je dus beter terecht.

Je brengt je spullen 'vies' naar het bedrijf en krijgt het beter dan nieuw terug. De poeder-coating bedrijven zullen de te behandelen stukken natuurlijk eerst stralen. De juiste keuze van het straalmiddel is dan uiteraard weer van groot belang.

 

Een voorbeeld

Als voorbeeld van mooie poedercoating-klus hebben hier de motorbeplating van een luchtgekoeldw VW motor. In dit geval gaat het om een 1600 cc motor uit een kampeerbusje uit 1977. Op de foto hieronder zie je de kale motor met afgenomen beplating. Deze beplating is na bijna 25 jaar vies en vettig deels ook roestig. Dat maakt dat de motor er uit ziet als 'oud vuil'.

Kale_motor

De motor is al gereviseerd. Het mooi maken van de beplating is een klus voor de straler/poedercoater. Met de nieuwe bus gaat al het motorblik richting A-parts (Apeldoorn).

Powder_coating_2.JPG (113736 bytes)

Een bonte verzameling platen, plaatjes, flappertjes enzovoorts. Na een weekje kan alles weer worden opgehaald.

Powder_coating_2.JPG (113736 bytes)

Op de foto hieronder is de motor al weer opgebouwd en kon zelfs al weer draaien. Het grootste deel van de beplating is al weer aangebracht.

Motor_opbouw_2.jpg (247912 bytes)

 

Het poeder-coaten van velgen

De velg op de foto hieronder was smerig, roestig enzovoorts. Na stralen en poedercoaten was deze (en zijn collega's op de andere wielen) beter dan nieuw. Een frisse zilvergrijze kleur en dankzij de laag blanke lak een diepe glans. De blanke lak zorgt bovendien nog voor extra bescherming. Drie jaar later zien ze er nog net zo goed (alleen niet helemaal schoon) uit. N.B. Het stralen en poedercoaten van deze velgen is uitgevoerd door Gerritse Coatings uit Nijkerk.

Gepoedercoate_velg_klein.jpg (65908 bytes)

Foto

Niet slecht voor 24 jaar oud.

Grote foto weergeven

Als je velgen wil laten poeder-coaten zul je het volgende moeten doen:
  • De banden er af (laten) halen. Zijn ze nog goed? Laat ze dan bij je banden-boer of garage even voor je bewaren.
  • De velgen laten stralen en poeder-coaten. Je kunt ze er 'vies' naar toe brengen. Bij het stralen worden ze toch wel schoon.
  • Dan moeten de banden er weer op. Dat kost je nieuwe ventielen en opnieuw laten balanceren.
  • Een paar nieuwe (of opnieuw verchroomde) wieldoppen maakt het klusje af.

Al met al is dit een klusjes dat je zonder hoge kosten kunt laten doen en waar je auto geweldig van opknapt. Roestige wielen halen een auto nu eenmaal ontzettend naar beneden.

2001 - 2006

www.rustbuster.nl