Bestel snel en eenvoudig, geen account nodig!

BLACK FRIDAY - Pak die hoge kortingen mee!

Rustbuster levert veel soorten gereedschap. Zie onderstaand overzicht voor de verschillende artikelen.

Gereedschap Engelse maten

Wie in het bezit is van een auto van Engelse of Amerikaanse herkomst heeft speciaal gereedschap nodig. De maten van bouten en moeren zijn namelijk gebaseerd op inches in plaats van millimeters. Rustbuster kan u ook hier van dienst zijn. Wij voeren van zowel TengTools als Kraftwerk een aantal sets in inch-maten. Over dit onderwerp worden regelmatig vragen gesteld. Dat komt omdat bouten en moeren in inch-maten nogal wat verschillende uitvoeringen kennen. Daarom wordt er op deze pagina enige uitleg verschaft. 

Sleutelwijdte

Ten eerste: een Engelse Inch is exact even groot als een Amerikaanse inch (25,4 mm). De verschillen zitten hem vooral in de schroefdraad. Die kunnen in diverse varianten voorkomen. In de loop der tijd zijn daarvoor in zowel GB als de USA verschillende standaarden ontwikkeld. Bij de aankoop van sleutels en doppen is echter de schroefdraad niet belangrijk. Waar het om gaat is dat uw sleutel of dop precies op de bout of moer past om deze gemakkelijk en zonder beschadigen (doordraaien) vast of los te kunnen maken. Het belangrijkste begrip hier is de sleutelwijdte. Dat is de breedte van de sleutel die exact op de bout past (zie onderstaande tekening= W). Bij een 1/2″ bout is de kop dus 12,7 mm breed. Een sleutel 13 (mm) zou je wellicht kunnen gebruiken maar omdat die net iets te groot is, loop je het risico dat je kop van de bout kapot draait (de hoeken rond). Beter is het om een echte 1/2″-AF sleutel te gebruiken. AF staat hier voor “Across Flats”, d.w.z. gemeten over de vlakke kanten van de kop van de bout. Bij oudere Engelse auto’s kunnen andere aanduidingen worden gebruikt. Dan wordt niet de maat van de kop aangegeven, maar de maat van de schroefdraad. Dat komt voor bij Whitworth (BSW) bouten en moeren. Dat veroorzaakt de nodige verwarring. De maat zoals aangegeven bij deze bouten is ongeveer de helft van de AF maat. Er bestaan ring/steeksleutels met Whitworth aanduiding. Bij doppen wordt echter altijd de AF aanduiding gebruikt. In de praktijk wordt het AF gereedschap het meest gebruikt.                                                                                                                                                                     

Combinatie metrisch / inch maten

Er zijn sleutelsets op de markt die bedoeld zijn voor zowel metrische als inch maten. De sleutels en doppen in deze sets hebben een speciale vorm waardoor ze de kleine verschillen in maten zouden moeten opvangen. In theorie een handige oplossing maar vaak prefereert men toch gewoon goed passend metrisch of inch-gereedschap.

Doppen en ratels

Verwarring ontstaat vaak over doppen en dopsleutels. Bij zowel metrische als inch-doppen worden dezelfde ratelsleutels gebruikt. Deze zijn voorzien van de bekende vierkante stift waarmee de dop op de ratel wordt bevestigd. Ze zijn er in verschillende groottes. De meest voorkomende maten zijn 1/4″, 3/8″ en 1/2″ (inch). Deze maat heeft dus niets te maken met de sleutelwijdte van de dop (metrisch of inch) maar geeft alleen de grootte van de aansluiting tussen dop en ratel aan. Wie al in het bezit is van een doppenset met metrische doppen kan volstaan met de aanschaf van een setje doppen in inch maten. TengTools heeft hiervoor een paar handige sets in zijn assortiment. Een goed gevulde gereedschapskar heeft ratels in alle drie de maten. Bij de wat goedkopere sets worden vaak de 3/8″ ratel en bijbehorende doppen weggelaten. Met name motorfiets-sleutelaars zijn erg gebaat bij de 3/8″ variant omdat de 1/2″ exemplaren vaak te groot zijn om in de beperkte ruimte bij motorfietsmotoren te kunnen worden gebruikt.

Inbussleutels

Ook inbussleutels (ook wel stiftsleutels genoemd) zijn in millimeters en inch-maten verkrijgbaar bij Rustbuster.

Afkortingen maten

AfkortingBetekenisToelichtingOpmerking
AFAcross FlatsGeeft sleutelwijdte in inches
BSFBritish Standard Fine (1908)Britse auto’sMaat is schroefdraad
BSWBritish Standard Whitworth (1841)Britse auto’sMaat is schroefdraad
UNCUnified National Coarse (1918)Amerikaanse auto’s
UNFUnified National Fine (1918)Amerikaanse auto’s

5 reacties