De behandeling van een kokerbalk

Een regelmatig terugkerende vraag is: hoe behandel ik roest in de kokerbalken.

Zoals elke bezitter van een klassieke auto wel weet ontstaat de meeste roest binnen in de auto. Roest is zelden een 'oppervlakkig' verschijnsel. Roest aan de buitenkant is het gevolg van lakbeschadigingen en is vrij eenvoudig te verhelpen mits er niet te lang gewacht wordt. Veel ernstiger is de roest die aan de binnenkant van het plaatwerk ontstaat. In eerste instantie is die onzichtbaar. Langzaam maar zeker wordt echter het staal weggevreten en op een zeker moment ziet u aan de buitenkant kleine roestplekjes of blaasjes in de lak.

Vol goede moed neemt u de schuurmachine of Dremel ter hand om even die kleine roestplekjes weg te werken. Maar hoe hard u ook schuurt, de roest blijft. En na verloop van tijd blijkt dat u dwars door het plaatwerk heen heeft geschuurd. Wat aan de buitenkant een klein roestplekje leek was in werkelijkheid het spreekwoordelijke topje van de ijsberg. Dit soort roest wordt veroorzaakt door bijvoorbeeld condens, pekel, modder en regenwater dat zich tussen verschillende plaatdelen en in holle ruimtes verzamelt. Ook de lasnaden van tegen en over elkaar gelaste stukken plaat kunnen op den duur veranderen in één grote bonk roest.

Beruchte roestnesten zijn natuurlijk de dorpels of kokerbalken onder de portieren. Deze zijn opgebouwd uit langwerpige stukken plaat die tot kokers zijn samengelast en die een belangrijk deel van de dragende constructie vormen. In deze kokers verzamelt zich condenswater dat binnen in de auto ontstaat, aangevuld met het nodige aan regen en pekel. Als het goed is zijn deze kokers voorzien van afwateringsgaten maar vaak zijn die verstopt. Met name een vroegere tectyl behandeling wil nog wel eens de oorzaak zijn van zo'n verstopping. In die gevallen was het middel erger dan de kwaal. Het resultaat ziet u op de foto hiernaast. In dit geval was er door een goedbedoelende eigenaar bovendien nog eens een plaatje over de roest heen gelast zonder eerst het slechte materiaal te verwijderen. Het resultaat van zo'n soort reparatie is bedroevend, het nieuwe plaatje rot dan binnen de kortste keren ook weg. De enige oplossing die ons dan nog rest is al het slechte materiaal wegslijpen en vervangen door 'vers blik'. U kunt dit voorkomen door de kokerbalken wat extra aandacht te geven als ze nog goed zijn.

Je kunt er dus gerust van uit gaan dat de kokerbalken aan de binnenkant roest vertonen, ook al ziet de auto er aan de buitenkant nog perfect uit. In die gevallen is het zaak om beginnende roest effectief te stoppen en de kokers te voorzien van een langdurige bescherming.  Indien de roest zo ernstig is dat er gaten in het metaal vallen dan helpt geen enkel beschermingsmiddeltje meer. Metaaltransplantatatie is dan nog de enige oplossing. Maar nadien moet ook de conservering weer worden aangebracht anders zal de roestduivel binnen de kortste keren weer toeslaan.

Hieronder staat de methode die wij aanraden bij de behandeling van kokerbalken.

1. Schoonmaken

Kokerbalken zijn meestal niet waterdicht. Soms zijn ze zelfs voorzien van behoorlijk grote gaten. In de praktijk zie je dus vaak dat de kokerbalken van binnen sterk verontreinigd zijn met roest en verfresten alsmede modder, pekel, verrotte boombladeren etc. etc. Als eerste gaan we ze dus schoonmaken. Dat doen we gewoon met water, veel water. Als de mogelijkheid bestaat om ze door te spoelen met een tuinslang of een hogedrukspuit dan is dat helemaal ideaal. We willen zoveel mogelijk rommel er uit spoelen, des te beter werken de volgende behandelingen.

2. Ontroesten

Na het spoelen gaan we het metaal ontroesten met Fertan roestoplosser. We gebruiken daarvoor bijvoorbeeld een literfles Fertan met de los verkrijgbare handspuit. Deze handspuit is voorzien van een 50 cm lang dun (3 mm) slangetje waarmee de Fertan 360 graden in het rond wordt gesproeid. De bedoeling is uiteraard dat al het metaal voorzien wordt van een dun laagje Fertan. Vervolgens laten we het geheel 24 uur met rust. De Fertan doet z'n werk en lost de roest op.

3. Spoelen

Na 24 uur moeten we de kokers nogmaals spoelen met veel water. Dat laatste is erg belangrijk omdat we daarmee de opgeloste roest en het residu van de Fertan verwijderen. Het metaal is dan voorzien van een dunne laag ijzer-tannine. Deze laag is niet poreus en voorkomt het opnieuw aanroesten van het staal.  

4. Conserveren

Als laatste rest ons nog het aanbrengen van een langdurige bescherming. We gebruiken daarvoor de Fertan HT-Schutzwachs uit een spuitbus. Een beschermingswas dus, deze kleeft aan het metaal en zorgt voor een bescherming die minimaal 10 jaar mee moet gaan. Voordat we dit aanbrengen moet de kokerbalk wel goed drogen. Bij voorkeur voeren we deze behandeling op een warme dag uit of werken we in een droge, verwarmde, garage. We kunnen het drogen versnellen door bv met een persluchtpistool de kokerbalk door te blazen. Wellicht dat je met een haardroger ook een goed resultaat kunt behalen. Na het drogen spuiten we de Schutzwachs in de kokers. Dat doen we met het dunne slangetje dat bij de spuitbussen wordt meegeleverd.

De spuitbussen bevatten een halve liter van deze Schutzwachs. HT-Schutzwachs is ook leverbaar in literbussen maar dat zijn geen spuitbussen. De literbussen zijn wel goedkoper. Als u dus een 'grootverbruiker' van dit soort produkten bent dan kan de aanschaf van een los spuitpistool voor dit doel lonend zijn. U dient dan echter wel over een compressor te beschikken.  
U kunt uw kokebalken ook conserveren met Caprotech RX (lijnolie basis) NT 10 (nog langere levensduur)

Klik hier voor de prijslijst van Fertan producten.

© 2001-2007

Klik hier voor bestel-instructies

WWW.RUSTBUSTER.NL