Roest nader bekeken.

Voordat we bezig gaan met roestbestrijding is het goed om te weten wat roest nu eigenlijk is, vandaar onderstaande min of meer wetenschappelijke uitleg.

Zodra metalen worden blootgesteld aan de normale atmosfeer (gewone lucht dus) zullen zij een chemische verbinding aangaan met de zuurstof ('oxygen') in die lucht. Dit proces noemt men oxideren. Afhankelijk van het soort metaal kunnen er dan twee dingen gebeuren.

  • Er wordt aan de oppervlakte een poreuze oxide-laag gevormd. Daardoor zal het het onderliggende metaal ook oxideren. Of:
  • Er wordt op de oppervlakte een hechte volledig afsluitende oxide-laag gevormd. Het onderliggende metaal kan daardoor niet verder oxideren. 
  • In het eerste geval wordt het metaal steeds verder aangetast. Op den duur blijft er weinig meer over. Alle materiaal wordt omgezet in oxide. Dit is de situatie die we zien bij onze oudere auto's die voor het grootste gedeelte van waaibomenstaal zijn gemaakt. We zien dan ordinaire bruine roest (chemische formule Fe2O3).

    Bruine roest is brokkelig en poreus. Daarnaast kan ook het volume zodanig toenemen dat ernstige vervormingen in op elkaar gepuntlaste plaatwerk kan ontstaan. Na verloop van tijd zie je de bruine roest als losse schilfers aan de oppervlakte liggen. Dat betekent meestal (veel) werk aan de winkel.

    Als het staal voorzien is van zo'n heerlijk krokant laagje dan zul je vrijwel altijd moeten gaan lassen. De aftakeling is dan al goed op gang. Het oxidatieproces wordt in zijn desastreuze werk behoorlijk geholpen door onze kwakkelwinters. Het vele vocht en zo nu en dan een laagje zout op de weg laten meer auto's op de sloop belanden dan alle verkeersongelukken bij elkaar! In de winter zie je je koekblik als het ware onder je ogen wegrotten. Dat zou allemaal niet gebeuren als autofabrikanten het voor elkaar konden krijgen om het staal (aan de binnen- en buitenkant) effectief te isoleren van de zuurstof. Ze proberen het wel maar alleen een aantal laklagen helpt niet voldoende. Lakken zijn namelijk ook min of meer poreus en laten dus vocht en zuurstof door. Om de laklaag 'dicht te houden dienen we de auto regelmatig in de was te zetten. De was vult namelijk de porien op. Maar wie doet dat trouw elke maand? De beste oplossing is een volledig verzinkte carrosserie. Die vindt je echter alleen op de nieuwere en/of duurdere modellen.

    De tweede situatie (een luchtdicht oxide-laagje) komt voor bij metalen als aluminium en roestvast-staal (RVS). Die metalen oxideren dus net zo goed maar het proces stopt onmiddellijk zodra het oppervlak volledig bedekt is met een dun laagje oxide. Aangezien aluminium en RVS vele malen duurder zijn dan gewoon staal worden deze materialen alleen in de hele dure auto's toegepast. Zo was een De Lorean vrijwel geheel van gepolijst RVS en maakt Audi nu veel gebruik van aluminium. Echter ook een Trabant roest nauwelijks, die is namelijk grotendeels van plastic. Ook een oplossing.

    Nog even een kleine toelichting over de begrippen staal en blik. De meeste auto's worden gemaakt van dunne staalplaat (autoplaat 0,8 mm dik). Soms noemen we dat blik maar dat is eigenlijk niet juist. Blik is namelijk een vertinde dunne staalplaat, het materiaal waar b.v. conservenblikjes van worden gemaakt. Blik roest door deze vertinning niet. Tin vormt namelijk ook zo'n afsluitend laagje. Autoplaat is niet vertind, helaas .......

    Roest preventie

    Roest mechanisch verwijderen

    Roest chemisch verwijderen

    Metaaltransplantatie

    Terug naar de Rustbuster startpagina

     

    2001-2008

    www.rustbuster.nl