Bestel snel en eenvoudig, geen account nodig!

BLACK FRIDAY - Pak die hoge kortingen mee!

Wat is APK en laswerk?

APK en laswerk wat houdt dat precies in? De APK is een controle op de veiligheid van uw personenvoertuig en het milieu. Of zoals de RDW het mooi omschrijft: “De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu.”

Voor meer info over de APK klik op deze link: APK rechten en plichten (pdf)
Het bestand is van het pdf formaat. Op te deze te openen heeft u Acrobat reader nodig

APK_oldtimer_groot

APK voor Oldtimers

Sinds 2008 is er een nieuwe regeling voor de frequentie van APK keuring van Oldtimers. Hieronder ziet u deze regels (bron: www.rdw.nl)

“APK voor voertuigen ouder dan 30 jaar
Per 1 januari 2008 is voor een aantal categorieën voertuigen de APK-frequentie verlaagd. Voorheen moesten alle voertuigen ouder dan 3 jaar, jaarlijks APK-gekeurd worden. De gewijzigde keuringsfrequentie heeft gevolgen voor benzineauto’s vanaf 1 januari 2005, maar ook voor bepaalde categorieën oudere voertuigen met uitzondering van voertuigen met een speciaal gebruiksdoel (zoals taxi’s, bussen, ambulances en vervoer gevaarlijke stoffen). Deze voertuigen moeten jaarlijks APK goedgekeurd zijn.

CategorieKeuringsfrequentie           
Ouder dan 30 jaar, maar van na 1 januari 1960
(voertuigen lichter dan 3500 kg)
Eens per twee jaar, te beginnen in 2008*
Voertuigen van voor 1 januari 1960
(alle voertuigen licht en zwaar)
Vrijgesteld van APK-plicht

Zes weken voor de APK-vervaldatum ontvangt u van de RDW een herinneringsbrief. Let er wel op dat u uw voertuig op tijd laat keuren. Als uw voertuig te laat goedgekeurd is, krijgt u een boete.

Voor meer informatie over de veranderde regelgeving per 1-1-2008 klik op deze link: De APK keurmeester (uitgave december 2007)
Het bestand is van het pdf formaat. Op te deze te openen heeft u Acrobat reader nodig.

Naar de APK

Als je met een half gammele roestbak naar de APK-keuring gaat dan zal het je niet verbazen als je een afkeur krijgt. Je kunt jezelf een hoop ellende besparen door vooraf eens kritisch naar je roestmobiel te kijken en de mogelijke problemen voor de keuring al te verhelpen.

De vraag is dan: Wat is nog wel en wat is niet meer acceptabel? In elk geval geldt dat voor de APK de dragende delen allemaal in orde moeten zijn. Een enkel klein gaatje kan nog door de vingers worden gezien, maar echt niet meer dan dat. Denk eraan dat roest en ijsbergen veel gemeen hebben. Het grootste deel ervan zit ‘onder water’. Er is dus altijd (veel) meer dan dat je denkt.

Niet dragende delen, zoals bijvoorbeeld portieren, mogen aan de onderzijde wel behoorlijk rottig zijn. Maar de binnen- en buitenplaat van het portier moeten nog wel aan elkaar zitten. Bovendien mag een portier geen uitstekende scherpe randen hebben.

Afkeur

Als er tijdens de keuring problemen worden geconstateerd dan zal je die moeten verhelpen en de auto voor herkeuring moeten aanbieden. Bij deze herkeuring dien je jouw kunstwerk ‘blank’ te laten zien. Je mag dus nog niet plamuren en aflakken. De keurmeester wil dus de kwaliteit van je bak- en braadwerk kunnen beoordelen. Je voorkomt moeilijke discussies over wat volgens de keurmeester wel en wat niet goed gedaan is door je laswerk vooraf te doen en netjes af te werken. In dat geval kraait er verder geen haan naar.

De APK lasvoorschriften

Hieronder volgen een paar aanwijzingen voor het uitvoeren van het laswerk:

Puntlassen & Proplassen:

Je knipt of boort een serie gaatjes van 5 millimeter. Deze gaatjes mogen niet meer dan 2 cm van elkaar liggen. Dit gaatje las je vol. Dit worden ook wel ‘proplassen’ genoemd. Meer hierover op de technische pagina van het MIG/MAG lassen. Puntlassen mag natuurlijk ook.

Onderbroken lassen:

Je last de platen onderbroken aan elkaar. Dat wil zeggen je last 2 cm en slaat dan 2 cm over, daarna las je weer 2 cm etc.
Deze 2 manieren zijn voorgeschreven voor APK en laswerk. Puntlassen is de sterkste van de twee methoden.

Volledig aflassen:

Je kunt de zaak ook helemaal aflassen. Dat vergt echter aanzienlijk meer ‘lastalent’. Je loopt dan ook het risico dat de zaak krom trekt. Er wordt op die wijze namelijk erg veel warmte in het materiaal gebracht. Deze methode is niet voor de APK voorgeschreven (volgens de officiële regels) maar wordt in de praktijk wel goedgekeurd.

Dorpel Rustbuster

Conclusie

Voor de amateur-roestorateur lijkt het proplassen dus om meerdere redenen een zeer geschikte methode van lassen. Het nadeel van proplassen is dat er vocht tussen de overlappende platen kan blijven staan met alle bekende gevolgen van dien. Met een goede nabewerking met bijvoorbeeld Caprotech RX of Fertan kan dit probleem echter effectief worden bestreden.

Waarschuwing!

Het bovenstaande geldt voor ‘gewone’ reparaties aan het plaatwerk van personenauto’s. Voor reparaties aan bepaalde vitale onderdelen of aan het chassis van auto’s zoals Landrovers kunnen afwijkende regels gelden. Zo mocht er bijvoorbeeld aan een vooras van een VW-kever of busje niet worden gelast (nu zijn de regels daarvoor gewijzigd). De APK-eisen worden ook met enige regelmaat aangescherpt. Doe zo nodig navraag bij een APK keurmeester of bij de RDW (www.rdw.nl)

Logo RDW Rustbuster

APK en roest

Hoeveel roest mag u aan de auto hebben om nog een APK goedkeur te krijgen? Voor de richtlijnen van de RDW kunt u op de volgende link klikken. Het bestand is van het pdf formaat. (Om deze te openen heeft u Acrobat reader nodig). Let wel: roestschade beoordelen blijft een subjectieve kwestie, niet elke keurmeester hanteert dezelfde maatstaven!

APK en Roest (pdf)

APK regels algemeen

Voor algemene APK regels kunt u op de volgende link klikken. Het bestand is van het pdf formaat. (Om te deze te openen heeft u Acrobat reader nodig).

APK regels algemeen (pdf)

Remschijf Rustbuster Veenendaal

De APK keurmeester

APK regels worden toegepast door de APK keurmeester. Aangezien APK keuringen mensenwerk is, is er ook een mogelijkheid tot verschillende interpretatie van de APK regels. Dat is geen schande, echter als u ermee geconfronteerd wordt dat uw oldtimer afgekeurd wordt om redenen waar u aan twijfelt kan dat irritatie opwekken. U en de APK keurmeester hebben te maken met veranderende regelgeving. Soms weet de keurmeester het zelf ook niet meer. Als u op onderstaande link klikt ziet u (op pagina 3) dat de APK keurmeester vaak het Internet raadpleegt om actuele regels op te zoeken. De APK keurmeester (uitgave Juli 2007)

3 reacties