Bestel snel en eenvoudig, geen account nodig!

BLACK FRIDAY - Pak die hoge kortingen mee!

Door een MIG/MAG-lasapparaat te kopen, kunt u vele kanten op. Zo kunt u proplassen, aluminium lassen, ruplassen en gasloos lassen. Met een MAG-lasapparaat kunt u eenvoudig staal lassen. Bij Rustbuster in Veenendaal hebben we verschillende soorten lasapparatuur voor iedere klus. Daarnaast voorzien onze experts u ook graag van deskundig advies en een persoonlijke dienstverlening. Wilt u voordat u een MIG/MAG-lasapparaat gaat kopen meer weten over het MIG- en/of MAG-lassen? Lees dan het lasinstructieboek: “Stap voor Stap MIG/MAG Lassen“, die u uiteraard ook bij Rustbuster aanschaft, samen met een MAG-lasapparaat.

Een geschikt MIG/MAG-lasapparaat kopen

Proplassen

Bij een proplas maken we eerst een gaatje van 5 à 6 mm in één van de twee plaatdelen. Vervolgens klemmen we de plaatdelen op elkaar en lassen we het gaatje weer dicht. Op die manier maken we een las die veel lijkt op een puntlas. Het dichtgelaste gaatje bevat een ‘prop’ gesmolten metaal, vandaar de naam proplas. Meestal zullen we een hele serie proplassen op een rij moeten maken om een verbinding over de volle lengte van een plaatdeel te verkrijgen. In de tekst hieronder zullen we één en ander nog eens in detail bekijken. Als amateur kunt u op deze wijze met eenvoudige middelen erg ver komen. Vrijwel al het laswerk aan de carrosserie van een auto is zo uit te voeren. Bovendien voldoet deze methode aan de eisen die voor de apk worden gesteld.

Het maken van proplassen

We beginnen met het maken van gaatjes in één van de twee te bevestigen plaatdelen. Meestal maken we die gaatjes in het reparatiedeel. In ieder geval moet het gaatje straks bereikbaar zijn met de lastoorts. Dat betekent dus in de praktijk dat we hiervoor de ‘buitenste’ plaat gebruiken. Het is mogelijk om deze gaatjes te boren. Het gaat echter beter, en een stuk eenvoudiger, als u gebruikmaakt van een ponstang. Met deze tang maakt u moeiteloos een hele serie gaatjes van exact 6 mm. Door de instelbare aanslag kunnen bovendien alle gaatjes op exact dezelfde afstand tot de rand van de plaat worden gemaakt. Boren kan dus wel, maar levert een minder mooi resultaat op. Door de warmteontwikkeling kan de plaat ook vervormen. De onderlinge afstand van de gaatjes moet ongeveer 2 cm zijn. Dat wordt vereist voor de apk (zie het hoofdstuk over de apk-eisen).

De volgende bewerking is alleen nodig als we de twee plaatdelen ‘vlak’, dus in het verlengde van elkaar, willen verbinden. Dat komt vaak voor bij het repareren van bijvoorbeeld portieren, spatbordranden en achterhoeken. In de eerste plaat, zoals gezegd meestal het reparatiedeel, hebben we dus al de nodige ponsgaatjes gemaakt. Vervolgens maken we aan het tegenliggende plaatwerkdeel een soort Z-vormige rand. We noemen dat een verzet en doen dat dan ook met de speciaal hiervoor bedoelde verzettang.

De verzettang heeft een bek van ongeveer 2 cm breed waarin dit profiel, een verdieping van ongeveer 1 mm, terug te vinden is. Door aan de rand van de plaat te beginnen kunnen we telkens een klein stukje verzet aanbrengen. Als we de tang iedere keer ongeveer 1 tot 1,5 cm opschuiven krijgen we een keurig strakke rand. Het maken van een verzet heeft nog een bijkomend voordeel. Door het aanbrengen van een profiel wordt de plaatrand verstevigd en zal de naad er uiteindelijk strakker uitzien. De kans op kromtrekken tijdens het lassen wordt daardoor ook iets verminderd. Zonder een verzettang is het niet echt mogelijk een dergelijke rand te maken. Pons- en verzettangen zijn te koop als afzonderlijke stukken gereedschap, maar ook in combinatievorm, de zogenaamde pons/verzettang. Afzonderlijke tangen zijn bij elkaar iets duurder, maar werken in de praktijk wel een stuk handiger. Deze tangen kunt u, net als een MIG/MAG-lasapparaat, bij ons kopen.

Als de ponsgaten en het verzet zijn gemaakt, klemmen we de platen goed strak tegen elkaar. Dat kan wel eens lastig zijn, maar het is bijzonder belangrijk. We gebruiken hiervoor klemtangen, lijmtangen, speciale lastangen, alles wat maar klemmen wil en hittebestendig is. Soms lukt het desondanks niet goed omdat de tang domweg niet op de juiste plaats is aan te brengen. In dat geval kunt u ook de platen met kleine zelftappertjes aan elkaar schroeven. Controleer nu of alles precies op de juiste plaats zit. Als we eenmaal beginnen te lassen dan is het te laat.

Het lassen met een lasapparaat

Het lassen met een MAG-lasapparaat is relatief eenvoudig. We mikken met de lastoorts op het midden van het gaatje. Daarna moet u 2 à 3 seconden de knop van het MAG-lasapparaat indrukken. Als het goed is vloeit het gat vanzelf mooi dicht. Het is belangrijk dat er in korte tijd vrij veel warmte wordt toegevoegd. Op de lasplaats moet het materiaal van de onderste plaat samensmelten met de het TIG-toevoegmateriaal en het materiaal van de bovenste plaat. Als de lasplaats niet warm genoeg wordt, ontstaat er een broze las die u zo weer los trekt. Maakt u het te warm, dan loopt u het risico dat u grote gaten in de plaat brandt. Bovendien moet u voldoende, maar ook weer niet te veel, lasdraad toevoeren om een mooie vlakke las te creëren. Het vinden van de juiste afstelling van het lasapparaat vergt enige oefening en verschilt ook per lasapparaat. Als alles goed is dan gaat het lassen gepaard met een zacht gezoem en weinig of geen gespat en gesputter. De lasplaats wordt dan vaak vanzelf mooi opgevuld en behoeft nog slechts weinig of geen nabewerking. Aan de achterzijde van de las kunt u zien of de ‘inbranding’ voldoende is. Bij een goede las is aan het metaal aan de achterzijde duidelijk te zien dat het gesmolten is.

Volgens sommigen krijgt u de mooiste proplassen door tamelijk grote gaten in de te bevestigen plaat te maken. Denk aan 8 tot 10 mm. Vaak hebben we echter niet voldoende ruimte om zulke grote gaten te maken. We zullen het meestal met gaten van 5 of 6 mm moeten doen. Dat is ook de maat van de gaten die de ponstang maakt. Het MIG/MAG-lasproces is zowel geschikt voor het lassen van dunne plaat (0,6 mm / 0,8 mm. / 1,0 mm) als constructie-staal van 1,0 cm en dikker. Voor dikker staal gebruikt u bij voorkeur een lasapparaat op krachtstroom.

Bekijk hier de uitgebreide video:

Heeft u geen tijd voor de normale video? Bekijk hier de verkorte versie:

U ziet bij de normale video achtereenvolgens:

  1. Gaten knippen (5 mm.) met de ponstang
  2. Verzet maken met de verzettang
  3. Proplassen
  4. Slijpen met een lamellenschijf
  5. Eindresultaat: een APK waardige las
  6. Het naadje kan achteraf opgevuld worden met plamuur of beter nog: Vertinnen. Een anti-roestbehandeling aan de binnenzijde van het plaatwerk is aan te raden.

Een MIG/MAG-lasapparaat kopen

Rupslassen

Bij het rupslassen met het MIG/MAG-lasapparaat wordt gelast met de Cebora Bravo 155 met 28 ampÚre. Indien u een te hoge stroomsterkte gebruikt, brandt u een gat in de plaat. De lasapparaten van Cebora zijn bij uitstek geschikt voor het lassen van autoplaat.

Bekijk hier de video over het rupslassen:

Lasapparaat CO2

Deze video speelt het MIG/MAG-lassen in slowmotion af. Hier wordt gelast met de Cebora Bravo 155 met ongeveer 140 AmpÚre. U ziet het smeltbad (de rode gloed van vloeibaar staal) langzaam stollen. MIG/MAG staat voor Metal Active Gaswelding/Metal Inert Gaswelding. Staal wordt MAG-gelast (met beschermgas Co2 of menggas Argon en Co2 in de verhouding 85% Argon en 15% Co2) met een MAG-lasapparaat. Aluminium wordt MIG-gelast (met een beschermgas van 100% Argon). Hier ziet u een voorbeeld van het MAG-lassen van staal met een MAG-lasapparaat.

Bekijk hier de video over het buitenhoek lassen:

Aluminium binnen- en buitenhoek las

Aluminium is ook te lassen wanneer u een MIG/MAG-lasapparaat besluit te kopen. Dit wordt MIG-lassen genoemd omdat het beschermgas in het lasapparaat 100% Inert gas is (in dit geval Argon). Aluminium absorbeert meer warmte dan staal of rvs en er is daardoor meer stroom vereist om Aluminium te verlassen. Aluminium lasdraad is zachter dan staal en lasdraad van rvs, dit vergt een draadtransportmechanisme van hogere kwaliteit en bij voorkeur ook een kunststof (bijvoorbeeld teflon) binnengeleider in het slangenpakket.

Bekijk hier de video over aluminium buitenhoek lassen:

De binnenhoek wordt met hetzelfde lasapparaat gelast.

Bekijk hier de video over het aluminium binnenhoek lassen:

CO2-lassen

Puls MIG Aluminium: Binnenhoek las (zwaaiend)

Zoals hierboven beschreven, absorbeert aluminium meer warmte dan rvs en lasdraad van staal. Om het smeltbad optimaal te kunnen beheersen, wordt vaak een puls MIG-lasapparaat gebruikt. Een puls MIG wisselt hoge en lage stroom in zeer korte tijd af. Hierdoor wordt de lasdraad gelijkmatig in het smeltbad gesmolten, terwijl er tegelijkertijd voldoende vermogen is om het aluminium (en de oxide-huid hiervan) te penetreren en spetters te minimaliseren.

Bekijk hier de video Puls MIG aluminium binnenhoek lassen:

Om de binnenhoek vlak te krijgen en om de penetratie te verhogen, wordt de lastoorts lichtjes heen en weer bewogen. Dit wordt “zwaaien” genoemd.

Bekijk hier de video voor het ‘zwaaiend lassen’:

MIG/MAG-lassen

Gasloos lassen met het MIG/MAG-lasapparaat

De laatste lastechniek met een MIG/MAG-apparaat, is het zogenoemde gasloos lassen. Gasloos MIG/MAG-lassen met flux-cored lasdraad (=poedergevulde lasdraad) op staal van 3 mm dikte. Het lasapparaat waarmee gelast wordt is de Cebora Revolution Combi. Het aantal spetters is veel groter dan het lassen met beschermgas en een massieve lasdraad. U kunt echter met dit lasproces wel in de buitenlucht lassen. Houd echter wel rekening met de hogere kosten van flux-cored lasdraad ten opzichte van massieve lasdraad.

Bekijk hier de video voor het gasloos lassen op staal van 3 mm dikte:

Gasloos MIG/MAG-lassen met flux-cored lasdraad (=poedergevulde lasdraad) op staal van 0,8 mm dikte. Het lasapparaat waarmee gelast wordt, is wederom de Cebora Revolution Combi. Voor het lassen van autoplaat is massieve draad met beschermgas meer geschikt (geen slak en minder spetters en minder inbranding).

Bekijk hier de video voor gasloos lassen van dunne plaat (0,8 mm dik):

Neem contact met ons op voor meer informatie

Bent u op zoek naar een MIG/MAG-lasapparaat, of een MAG-lasapparaat, bijvoorbeeld voor het MAG-lassen, maar weet u niet welke u het beste kunt kopen? Neem dan contact met ons op voor meer informatie. Bel naar 0318 – 613 233 of stuur een e-mail naar info@rustbuster.nl. U bent ook van harte welkom in onze winkel in Veenendaal voor het uitproberen van verschillende lasapparaten.

5 reacties